Comenius koordinátorok klubja – avagy nem vagy egyedül!

2010 | Köznevelés | tanári kompetenciák | Hajdú-Bihar | Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola ; Comenius koordinátorok klubja, Debrecen

Címkék: Problémamegoldás, Önálló munkaszervezés, Kooperatív megközelítés, Projektszerű megvalósítás, Versenyszerű óraszervezés, Csoportdinamika kialakítása, Kísérletezés

Alighogy elkezdődött a tavalyi második félév, egyre sokasodtak a kérdések a Debreceni Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Comenius projektjének megvalósításával, helyi elszámolásával kapcsolatban, de kiderült, hogy más debreceni iskolák is hasonló problémákkal találták szemben magukat. A legkézenfekvőbbnek az tűnt, hogy rendszeres időközönként találkozzanak a projektet koordináló tanárok, hogy megbeszélhessék problémáikat, segítsék egymás munkáját. Az, hogy minden érintett iskola részt vegyen ezeken a találkozókon, tudatos döntés eredménye volt. Ma már egyértelműen látszik, hogy mennyi előnnyel jár az, ha valaki úgy érezheti, nincs egyedül a kérdéseivel, hiszen nem is olyan messze tőle mások is ugyanezekkel találják szemben magukat és esetleg már válaszaik is vannak.

A kezdeti, főleg a támogatási összeg felhasználásával kapcsolatos kérdések mellé felsorakoztak olyanok is, hogy ki hogyan szervez projekttalálkozót, ki hol nyomtattatja ki a projektterméknek szánt kézikönyvet, ki milyen Magyarországot bemutató kisfilmet játszik le a partnereinek egy külföldi projekttalálkozón, ki hol foglal szállást, ha történetesen ugyanabban a városban vannak a partnereik, és a sor szinte végtelenül bővíthető.

A klub jóval túlnőtt a kezdeti terveken, ismerik egymás projektjeit, sőt, ha van kapcsolódási pont két projekt között, akkor egymást erősítve kihasználják azt. A klub egyetlen óvodája például bemutatja projektjét az egyik, szintén klubtag iskola debreceni projekttalálkozóján, majd egy közös zoopedagógiai programon is részt vesznek. Ha valaki nem tud egy ülésen vagy egy Tempus rendezvényen részt venni, azzal megosztják az információkat, bemutatják egymásnak a projekttermékeiket – ezzel egy újfajta disszeminációs lehetőséget is nyitva saját maguknak. A klubban született ötleteket a külföldi partnerek is szívesen fogadják. így például amikor több országban is azzal a problémával szembesültek, hogy az írott sajtóban csak komolyabb összegekért tudnának hírt adni a projektjükről, a klubban fel- merült, hogy keressék fel a helyi online újságokat és náluk jelentessenek meg cikkeket. Az ő javaslatukra ma már külföldi Comenius koordinátorok is ezt teszik.

A klub léte most már annyira egyértelmű, hogy a folytatásán nem is kell gondolkodni. A tagságot a tervek szerint szeretnék az Erasmus+ programban nyertes helyi és akár környékbeli projektkoordinátorokkal bővíteni. így lehetőség nyílik arra, hogy az új programban már tapasztalattal rendelkező kollégáktól is tanulhassanak.

A klub ötlete nem jogvédett, bárki szabadon utánozhatja!

Köszönet Seressné Barta Ibolya tanárnőnek a cikk összeállításában nyújtott segítségéért.

Szabó Csilla