Az életre nevelünk – Kéz a kézben egy boldogabb világért

2014 | Köznevelés | interkulturális tapasztalat, környezetvédelem, mobilitás | Nógrád | Nőtincsi Általános Iskola Felsőpetényi Tagintézménye

Érintett tantárgy(ak): környezetvédelem
Címkék: Kreatív gondolkodás, Kritikai gondolkodás, Személyes és társas készségek, Projektszerű megvalósítás

A Nőtincsi Általános Iskola Felsőpetényi Tagintézménye egy nagyon kicsi iskola, mégis több nemzetközi együttműködésben vettek már részt. A most nívódíjat nyert környezetvédelmi témájú projektjük során 6 európai országgal dolgoztak együtt. A Kéz a kézben egy boldogabb világért című Comenius iskolai együttműködési projektről Szabóné Csorba Erikával, a tagintézmény vezetőjével beszélgettünk.

Annak ellenére, hogy egy pici iskoláról van szó, nem ez az első alkalom, hogy nemzetközi együttműködésben vesznek részt. Mi motiválja legjobban Önöket?

Valóban egy nagyon kis iskola vagyunk: egy alsó tagozat működik nálunk, közel 20 kisgyerekkel. A most lezárult Comenius projektünk környezetvédelmi témájú volt, és 6 európai országgal dolgoztunk közösen.  Eddig is foglalkoztunk a környezetvédelemmel, de a projekt rengeteg ötletet adott, nagyon sok új dolog jutott eszünkbe annak kapcsán, hogy külföldiekkel dolgoztunk. Rendkívül ösztönzőleg hatott ránk az, hogy tudtuk, egy nemzetközi csapatnak kell megfelelnünk. Úgy érzem, az egyik legnagyobb pozitívuma egy ilyen együttműködésnek, hogy jobban teljesítünk, nagyobb a belső motiváció egy ilyen több országot összefogó, közös, nagy munkában. És természetesen hatalmas élmény a gyerekeknek is. Amikor indult a projekt, voltak gyermekotthonbeli diákjaink is, akiknek különösen sokat jelentett, hogy részt vehettek egy nemzetközi programban, utazásokban, de így voltak ezzel a falusi gyerekek is. A pályázati támogatást nagy körültekintéssel használtuk fel, és végig arra törekedtünk, hogy sokkal több mobilitást valósítsunk meg, mint amennyire pályáztunk.

A címben a boldogság a kulcsszó. Mi adta a legtöbb örömet a projekttel kapcsolatban?

Különösen nagy öröm volt számunkra már az, hogy annak idején megnyertük ezt a pályázatot. Szintén nagy örömmel tölt el bennünket, hogy egy kis iskola is lehet alkotó és tud olyat csinálni, ami más számára is érdekes lehet. Legbüszkébbek pedig arra vagyunk, hogy bárki jött hozzánk, látta, hogy milyen összetartás van, milyen összmunka és hogy milyen boldogok a gyerekek. Elmondták azt is, hogy látszik, hogy itt minden a gyerekekért van.

Hogy tették érdekessé, kézzel foghatóvá a környezetvédelem témáját ezeknek a pici gyerek a számára?

Igyekeztünk aktuálisan adódó helyzetekre a gyerekek számára is érthető, megfogható, gyakorlatias módon reagálni. A közeli erdőrész leégését követően kimentünk például a gyerekekkel és részt vettünk az újratelepítésben, vagy az energia hét keretében meghívtunk egy helyi vállalkozót, aki energianádat termeszt.  Mesélt róla, hozott is belőle, megfoghatták a gyerekek, aztán lerajzolták, ami a legjobban megragadta a fantáziájukat az előadásból, és a képekből naptár készült. De szedtünk szemetet, írtunk Comenius mesét – amit többször elő is adtunk –, és rendeztünk egy Comenius kiállítást is a faluban a gyerekek által készített dolgokból, a külföldről kapott ajándékokkal, a partnerek zászlóival. Örömmel mutattuk meg az érdeklődő emberek számára, hogy mit is csináltunk.

A mese hősei a felsőpetényi iskolások voltak?

Igen, közösen kitaláltunk egy mesét, amiben sok viszontagság után a felsőpetényi gyerekeknek sikerült megtisztítani egy tavat egy hatalmas olajfolttól. Voltak a történetben tündérek, varázslat és sok izgalom, majd a színdarabot előadtuk a külföldi partnertalálkozón és itthon is.

A spanyolországi találózóra az iskola összes tanulóját elvitték, ami nagyon különleges dolog. Mi maradt az utazásból a gyerekeknek?

Nagyon sokat tettünk annak érdekében, hogy az összegyűjtött sok-sok új élményt, tudást, emléket a gyerekek minél tovább megőrizzék. Mikor hazajöttünk, szerveztünk egy akadályversenyt, ahol az egyes állomásokon az országokkal és a környezetvédelemmel kapcsolatos kérdéseket, feladatokat kellett megoldaniuk. Nagyon sok mindenre emlékeztek a gyerekek. Visszatértünk rá magyar órán is, mikor Barcelona kincseivel foglalkoztunk, majd ebből fogalmazást írtak. De egy jó ideig biztos megmarad bennük, hogy az Ebro folyó környékén hogyan terem a rizs, illetve a citrom a fákon, meg hogy milyen, mikor a frissen leszedett mézédes narancs leve csorog végig az emberen. Hogy milyen hatással lesz a jövőjükre, azt nem tudjuk, de korábbi tanítványaimtól azt a megerősítést kapom, hogy mi az életre neveltük őket. Ezzel megerősítenek abban, hogy jó úton járunk.

Az interjút készítette: Fintáné Hidy Réka

Intézmény: Nőtincsi Általános Iskola Felsőpetényi Tagintézménye 

Projekt címe: Hand in Hand for a Happier World

Koordinátor: Szabóné Csorba Erika

Honlap: http://gimczerwonak.weebly.com/

A képek kattintással nagyobb méretben is megtekinthetőek.

A 2014-es év további díjazottjairól ITT olvashat, a 2015-ös és 2016-os év Nívódíjas projektjeit pedig ITT tudja elérni!