Farsangi témahét egy általános iskolában a digitális történetmesélés módszerének felhasználásával

Közzétéve2017-07-20 17:15:54
ÖtletgazdaPéter Ágota Marianna, Vass-Eysen Ábel,
Kulturális örökségünk része a hagyományőrzés. Napjainkban az intézményesített oktató - nevelő munka során valósulhat meg az az értékközvetítő tevékenység, mely során tanulóink megismerkedhetnek őseink kultúrájával, így a népszokásokkal is. Módszertani ötletünkben a farsangi előkészületeken, ráhangolódáson van a hangsúly, valamint egy idén beépült új elemen, a digitális történetmesélés módszerén. A mi iskolánkban a Kecskeméti Vásárhelyi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában a farsangi néphagyomány felelevenítése az alsó tagozaton kiemelt programként szerepel. A farsangi délutánt egy több napos előkészítő tevékenység előzi meg. Ebben a folyamatban a diákok első osztálytól negyedik osztályig aktívan vesznek részt. Páros és csoportos tevékenység keretében szereznek ismeretet magáról a farsangi szokásokról, kézműves tevékenység során a farsanghoz kapcsolódó tárgyakat készítenek. Kreativitásukat egyéni alkotó munkában is megmutathatják. "Komaosztályok" (Az alsó tagozatos osztályok húzással kapnak egy másik osztályt.) látogatják meg egymást farsangi fánkkal kedveskedve. Dramatikus és népi játékokba vonjuk be a kisdiákokat, a kiszebáb égetésével pedig közösen űzzük el a telet. A farsang napján a farsang hercege és hercegnője előtt jelmezekbe öltözve vonulnak fel a diákok, majd megkezdődik a mulatozás. A DST módszerével olyan filmek készültek, melyek segítették egyrészt az alsós diákok ismeretszerzését a farsangról, másrészt e technikával dokumentáltuk az alsó tagozatos farsangi rendezvényt. Felsős tanulók bevonásával valósítottuk meg ezt a feladatot, akik tájékoztatást kaptak a DST módszeréről, lépéseiről, a jogtisztaságról és a tudatos, biztonságos internethasználatról. Csoportmunkában készültek el a filmek, a csoportok szimpátia alapján alakultak meg. A diákok ötlete alapján létrehoztunk az egyik közösségi felületen egy zárt csoportot, mely funkcióját tekintve több szerepet is betöltött. Kérdésfeltevések, válaszadások, bárminemű segítségadás azonnal, a félkész anyagokhoz megerősítések, esetleges építő kritikák írása, időpontok egyeztetése. A DST csoport működtetésében a diákönkormányzat vállalt szerepet. Tapasztalataink alapján megfogalmazódott bennünk, hogy más iskolai rendezvényeknél is hatékonyan alkalmazható a DST módszere. A DÖK következő tanévi tervezésében már biztos hely jut egy DST csoportnak. A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be