A fizika oktatása 7. osztályban új módszerekkel

Közzétéve2014-04-04 12:22:40
ÖtletgazdaTörökné dr. Bodzsár Mária,
Sokat gondolkodtam azon, hogyan lehetne egy 38 fős osztályban úgy tanítani a fizikát, hogy ne unatkozzon az ifjúság, miközben az új anyagot magyarázom. A kizárólagosan frontális oktatás ideje lejárt. A tanulók többsége nem érdeklődik a természettudományok iránt, a tankönyv anyaga számukra unalmas. A fizikaszertár eszközkészlete szegényes, a nagy osztálylétszám miatt a tanulói kísérletek végzése az osztályban szinte megoldhatatlan. A tanári kísérletezés is nehézkes, a hátsó sorokban már nem látják a kísérletet. Több módszer együttes alkalmazása az, ami az óra hatékonyságát növelheti. Pontokba foglaltam, hogyan változtattam a tanítási módszereimen:

1. Adott témakör bemutatása gondolattérképen, (fogalmak, kísérletek, fizikatörténeti témák felsorolása)

2. Egy-egy kísérlet, tananyagtartalom, prezentáció kiválasztása (a félév során mindenkinek egy önálló munka bemutatása
kötelező, amit nemcsak a tanár, hanem a diákok is értékelnek)

3. Smart11 táblaszoftverrel óravázlat készítése, benne feltüntetve, melyik tanuló milyen tananyagrészt vagy kísérletet mutat be. Természetesen a tanmenet alapján haladva, a tanulók időnként tananyagátadókká válnak. Használhatják az internetet, a tanári számítógépet és a szertár eszközeit.

4. Sulineten zárt csoport létrehozása, hetente egy-egy szorgalmi feladat kijelölése. A feladatot jól megoldók (általában az első hat) kis ötöst kap (5 db kis 5 = egy jeles, ami a félévi jegyekbe beszámít). A létrehozott tananyagtartalmakat a gyerekek a csoport dokumentumtárába töltik fel. Lehetőségük van egy-egy tananyagrész közös szerkesztésére és bemutatására. A csoportfalon kommentekkel láthatják el a bejegyzéseiket, ezen keresztül értékelhetik munkáikat. (Az értékes bejegyzések, kommentek természetesen kis ötöst érnek, így a félévi jegybe ez is beszámít. Ezzel az értékeléssel egyes tanulók jól motiválhatók.) A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be