Budapest városnegyedeinek bemutatása a TikTok felület segítségével

Közzétéve2023-08-15 19:21:15
ÖtletgazdaTóth-Székely Florentina Katalin,
A legtöbb középiskolás tanuló ismeri és szívesen használja napjainkban a TikTok alkalmazást. Különböző, a felületen is megvalósítható feladatok kitalálásával közelebb hozhatjuk hozzájuk a földrajzi tartalmakat. A feladat során a tanulók csoportban dolgoznak digitális eszközök használatával, így együttműködési és kommunikációs, illetve digitális kompetenciájuk is fejlődik.
A tanulók 3 fős csoportokat alkotnak. Véletlenszerűen kapnak egy-egy városnegyedet, amiről bemutatóvideót kell készíteniük a TikTok alkalmazás segítségével. Ehhez ki kell jelölniük a csoportban egy operatőrt, egy narrátort és egy tartalmi felelőst.
A tartalmi felelős feladata a kapott városnegyed jellemzőinek kigyűjtése és a pontos helyszín megjelölése. Az operatőr készíti el a videóhoz szükséges felvételeket, a narrátor felelős a városnegyed bemutatásáért, a vágó pedig összeilleszti a képi és hanganyagot, ezáltal komplex városnegyedet bemutató rövid videók születnek a 3. tanórára, amikor ezek bemutatása zajlik.
A feladat fontos eleme az ön- és társértékelés, melyhez további internetes oldalak állnak rendelkezésre. A csoportok értékelik egymás munkáját a rövid bemutatókat követően a Menti.com felületen történő szavazással, illetve szóban elmondják, hogy miket tartottak az összefoglalók erősségeinek, gyengeségeinek (pl. "Látszott, hogy sokat foglalkoztatok a feladattal. Nagyon jól kiválasztottátok a helyszínt, tényleg mi is járunk arra nap, mint nap, viszont érdemes lett volna egyéb helyeket is bemutatni, ami a belső munkahelyövhöz kapcsolódik."). A tanulóknak csoportokon belül is értékelniük kell egymást és önmagukat. Ehhez a Google kérdőívet használják, amelyen írásban, anonim módon nyilváníthatják ki véleményüket, így teljesen őszintén nyilatkozhatnak tapasztalataikról
Tanári visszajelzés folyamatosan történik a feladat során szóban, leginkább pozitív megerősítéssel, bátorítással, így fenntartva a tanulók motivációját. Felmerülő kérdések esetén folyamatosan elérhetőnek kell lenni, hiszen egy olyan feladatot végeznek el a diákok, amivel feltehetőleg korábban nem találkoztak. A videók bemutatását követően az előre megbeszélt szempontokat is figyelembe véve történik meg a szóbeli értékelés (pl. "Nagyon jó lett a videó, örülök, hogy minden szempontot figyelembe vettetek a munka során. Úgy láttam, hogy jól dolgoztatok együtt, mindenki kivette a részét a munkából.") A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be