Digitális eszközök a földrajz és természetismeret tárgyak tanításában

2018.07.23.

Oktatás és képzés az EU-ban | Felsőoktatás, Ifjúság, Szakképzés, Köznevelés, Nonprofit szervezet

Projektek és óratervek a Digitális Módszertárból

A Digitális Módszertár hazánk egyik legnagyobb digitális pedagógiai ötleteket tartalmazó módszertára. Most egy olyan gyűjteményt adunk közre a módszertár ötleteiből, amelyet kifejezetten földrajz és természetismeret szakos tanárok számára készítettünk. A gyűjteményben szereplő ötletek elsősorban a 11-14 és a 15-18 éves korosztályt célozzák, ám több olyan módszert és hasznos online eszközt találhatnak, ami más témakörökre, tanulócsoportra, környezetre is könnyen adaptálható.

A Tempus Közalapítvány Tudástárának Digitális Módszertára (http://tka.hu/tudastar_kereso) a tanítási gyakorlatot újszerű, interaktív módszerekkel, a tananyag feldolgozását IKT-eszközökkel megtámogató ötletek gyűjteménye, ahol közel 400 szakmailag lektorált jó gyakorlat közül böngészhetnek az érdeklődők. Olyan, a pedagógiai tervezés és tanulásszervezés tárgykörébe tartozó dokumentumoknak, módszertani ötleteknek ad helyet, melyek a digitális nemzedék interaktív tanulását, tanítását segítik az IKT-eszközök kreatív használatával, azok tanórai vagy tanórán kívüli alkalmazásával.

A kereshet ötleteket egyebek közt témakör, életkor és szükséges eszközök szerint.

További ötletekre kíváncsi? Kövesse A tanulás jövője Facebook oldalunkat, ahol rendszeresen osztunk meg ötleteket és jó gyakorlatokat a Digitális Módszertárból!

 

Természetismeret

Guba András: Vízben az erő! - Vízgazdálkodás, árvízvédelem, vízenergia-hasznosítás

A leírt módszer elsősorban tematikus tervként funkcionál a földrajz tantárgy 9. osztályához kapcsolódóan, de felhasználható projektmunkaként is. A 7 tanórából álló tervet a vízzel kapcsolatos problémák kapcsolják össze, a diákok gondolatok és érvek folyamatán keresztül kaphatnak képet a problémák megoldásáról.Nagyon jó példát kapunk arra, hogyan lehet a tanulók gondolkodását fejleszteni egy adott téma kapcsán, nem pedig a lexikális ismereteiket bővíteni.

 

Benedekné Fekete Hajnalka: Barangoló természetismeret SNI csoporttal

A projekt központi kérdése: Mit tehetünk a természetes élőhelyek megmentéséért? A projekt mobileszközök használatával támogatott felfedező tanulásra teremt lehetőséget. A pályázat kiemelkedő értéke, hogy az informatikai eszközöket a természet megismerésére használja fel: em az eszközök hagyományos, négy fal közötti alkalmazása kerül előtérbe, hanem ténylegesen előtérbe kerül az eszközök mobilizálhatósága.

 

Tusorné Fekete Éva: Vízprojekt – avagy amikor együtt visszük a vadászpuskát természetismeret órán

A projekt a 6. osztályos „Víz, vízpart” tananyagot dolgozza fel 10 tanórán keresztül. Alaposan kidolgozott, más oktatási tartalom esetén is jól használható módszertani megoldást olvashatunk. Változatos és érdekes, sok különböző online alkalmazás együttes felhasználása jellemzi, de mindig a pedagógiai cél megvalósítása érdekében, ami a hétköznapi eszközhasználati kultúrát is több oldalról támogatja.

 

Földrajz

Kurtán Kolos: Magyarország – A második félév kihívásai!

Olyan interaktív csoportmunkáról olvashatunk, ahol a tanulók aktivitásának fokozása áll a tanulásszervezés középpontjában. A projekt nagy érdeme, hogy egy nehéz pedagógiai helyzetből kovácsol hasznot. A leírás alapján a módszer nem csak 8. osztályos, utolsó féléves tanulók esetén használható, hanem bármely esetben, ha szükség van az aktivitás erősítésére.

 

Guba András: A „helyünk a Világegyetemben” című téma IKT-s feldolgozása 9. évfolyam földrajz tantárgyból

A módszertani ötlet a 9. osztályos földrajz tantárgy Kozmikus környezetünk témaköréhez kapcsolódik és a „Helyünk a Világegyetemben” tematikus anyagot dolgozza fel. A módszer jó példája annak, hogy az olyan oktatási tartalmak esetén, ahol a technológia felhasználása a legtöbb esetben a szemléletesség biztosításában merülne ki, milyen további lehetőségeink vannak a tervezett, célzott képességfejlesztésre. Jól megválasztott alkalmazások és határozott pedagógiai célok mellett a tanulók számára biztosított a saját tanulási tevékenység szabályozása, egyéni és csoportos tanulásban való interaktív részvétel.

 

Köszönjük a pedagógusoknak a közzétett ötleteket! Hiszünk abban, hogy ezeknek az ötleteknek a megosztása komoly segítséget jelent tanároknak és szakmabelieknek az IKT eszközök használatában.

Amennyiben szeretne böngészni a feltöltött ötletek között, megteheti a Tudástár keresőjében.

Korábbi gyűjteményünket az alábbi linkekre kattintva érhetik el:

Szövegértés-kötelező olvasmányok

Fizika-kémia

Idegen nyelvek

Ossza meg tanár ismerősével is!

Töltse fel Ön is jó gyakorlatát a 2020-as felhívási időszakban július 13-tól augusztus 17-ig és nyerjen Digitális pedagógus díjat!

Iratkozzon fel hírlevelünkre! >>

Ne maradjon le a Tempus Közalapítvány legfrissebb híreiről, rendezvényeiről, kiadványairól és 
a legfontosabb pályázati információkról!

Utolsó módosítás: 2020.06.15.