eTwinning nagykövetek írták

2023.03.31.

Hír | Köznevelés

Az Erasmus+ program partnerhálózata, az eTwinning új sorozatot indított. Az eTwinning nagykövetek írták új sorozatunkban ezúttal Fükő Judit "Variációk LEGO® témára!" című szakmai anyagát adjuk közre.

Fükő Judit - az eTwining  Észak-magyarországi régió nagykövete - szerint a projektek tervezésekor olyan témákat célszerű keresni, amelyek sokféle tevékenység végzésére adnak lehetőséget, könnyen beilleszthetők a tanórák anyagaiba.

A LEGO használata a kreatív és kritikus gondolkodást, valamint a csapatmunkát fenntartó és ösztönző – játékos tanulási lehetőségeket kínál. 
A hatékony, inspiráló és izgalmas oktatási eszköz hatékonyan fejleszti a kommunikációt, az írni-olvasni tudást, a matematikai gondolkodást, de elérhetővé teszi és közel hozza a tanulókhoz a tudományok, a mérnöki tervezés, a technológia és a fejlesztés világát is. Segítségével megvalósítható a tantárgyköziség, a projektünket teljes mértékben a tanóra aktuális anyagára szabhatjuk. Remek alkalom arra, hogy a digitális eszközök használatát a manuális képességek fejlesztésével ötvözzük.

Variációk LEGO témára cikk kép

Az alábbi felsorolásban néhány felhasználási lehetőség kerül bemutatásra tantárgyanként, 
a projektek felépítését követve a digitális eszközök használatának lehetőségével, az alsó tagozatos korosztály számára.

  • Kabalafigura építése. 
    A gyerekek kabalafigurát tervezhetnek az osztálynak/projektnek. Megszólaltathatják őket (pl. ChatterPix alkalmazás segítségével), bemutatkozhatnak, bemutathatják a családjukat, „találkozhatnak”, udvariasan köszönhetnek és különböző szituációkat lehet kitalálni a számukra (etika, környezetismeret). Szavazással megválaszthatják a kabalafigurát (Tricider, Google Űrlap segítségével).
  • Országra és városra jellemző jelképek, épületek építése LEGO-ból (környezetismeret). 
    Ezek Padletre gyűjthetők össze.
  • Matematikai feladványok. 
    A LEGO matematikával kapcsolatban számos anyag gyűjthető az internetről. Alkalmat ad a válogatásra, csoportosításra, halmazok képzésére és sorba rendezésre. Lépegethetnek LEGO figurával a LEGO számegyenesen. Továbbá számolhatnak: összeadásokat, kivonásokat végezhetnek, szorzást, osztást gyakorolhatnak és szimmetrikus alakzatokat építhetnek, amelyek a törtek szemléltetésére is kiválóan alkalmasak. Digitális formában is készíthetők tartalmak (Wordwall, LearningApps, Genially).
  • Digitális történetmesélés. 
    Közösen vagy mesterséges intelligencia használatával lehet történetet írni, a szereplők, környezet, jelenetek megépíthetők. Ezek egy e-könyvben is megjelenítők. Kicsik számára képeskönyv formájában (pl. Story Jumper, Madmagz, Book Creator használatával), nagyobbak stop motion technikával, – amikor mozdulatonként fényképeket készítenek, majd egy videóban fűzik össze – „filmet” készíthetnek róla. Ez lehet némafilm, továbbá lehet képaláírást is készíteni hozzá. A gyerekek közül egy a videó alatt hangfelvételen elmesélheti a történetet, vagy szerepenként is „szinkronizálhatják” a történetet. A legegyszerűbb módja a videó készítésének a PowerPoint használata, ahol a diák összeállítása után MP4 formátumban lementhetjük a történetet, de számos ingyenes videókészítő program található hozzá.
  • Csoportmunkában is kaphatnak feladatokat
    például különböző foglalkozásokat jeleníthetnek meg, megtervezhetik az álomvárosukat, az egészséges életmódhoz kapcsolódóan egészséges-egészségtelen ételeket építhetnek.
  • Ha van LEGO robotkészlet, akkor digitális kultúra tanóra keretében robotokat építhetnek és programozhatnak. 
    Ha nincs, akkor padlórobotokkal végezhetnek különböző feladatokat. Áthelyezhetnek egyszerű építményeket térből síkba a kész építmény rajzának megtalálásával, a robot odairányításával. Továbbá megkereshetik a gyerekek a robot segítségével az építmény elemeit, ezeket a megépítés sorrendjében „össze is állíthatják” a padlórobot segítségével. Ebben a témában számtalan más lehetőség is rejlik számunkra.

A projekt értékelésénél visszahívhatók a kabalafigurák, akik értékelhetik a projektet.

A fentiek csak néhány felhasználási lehetőséget jelentenek, hiszen a LEGO-ban rejlő lehetőségeknek csak a pedagógus és a gyerekek fantáziája szabhat határt.

Forrás: eTwinning Nagykövetek írták - Fükő Judit cikke

Utolsó módosítás: 2023.03.31.