Hosszú távú TCA együttműködés az Erasmus+ Akkreditáció fejlesztéséért
2024.06.14.
Oktatás és képzés az EU-ban | Szakképzés, Felnőtt tanulás, Köznevelés
A SALTO Oktatás-képzés TCA Forrásközpont (Tempus Közalapítvány) nemzetközi támogatást nyújtott az Erasmus+ Akkreditáció megszerzéséhez és minőségi lebonyolításához.
A 2021-től pályázható Erasmus+ akkreditáció egy minőségi tanúsítvány azoknak az oktatási és képzési intézményeknek, amelyek részt kívánnak venni az Erasmus+ programban. Az akkreditáció elnyerése lehetővé teszi az köznevelésben, szakképzésben és felnőttképzésben részt vevő szervezeteknek, hogy folyamatosan tudjanak projekteket megvalósítani a minimum két évre szóló Erasmus-tervben meghatározott céljaik elérése érdekében, az egyszerűsített finanszírozási lehetőségnek köszönhetően. A szervezeteknek be kell mutatniuk, hogy Erasmus+-tevékenységeik hogyan illeszkednek a nemzetközivé válást és a minőségfejlesztést célzó tágabb stratégiájukhoz.
Az Erasmus+ akkreditáció 2021-es indulása adta az aktualitását az Erasmus+ nemzeti irodák hosszú távú együttműködésének (Long-Term Activity) indulásához akkreditáció témában 2021-ben a SALTO Oktatás-képzés TCA Forrásközpont koordinálásával. A 2024-ig tartó projekt hároméves futamideje alatt 13 képzési együttműködési tevékenység (Training and Cooperation Activity - TCA) valósult megy 8 nemzeti iroda szervezésében, melyben 28 ország 699 résztvevője vett részt. A résztvevők a felnőttképzési, szakképzési és köznevelési szektorokból jöttek, számos esetben egy résztvevő több szektorban is érintett volt.
Az események akkreditációt elnyert vagy akkreditációra pályázó intézményeket, konzorciumokat és akkreditációt bíráló szakértőket céloztak meg.
A szakértők számára szervezett workshopok célja az volt, hogy megbeszéljék tapasztalataikat és dilemmáikat az Erasmus+ akkreditációs pályázatok elbírálásával kapcsolatban, illetve hogy lehetőséget teremtsen a számukra, hogy megosszák észrevételeiket a program felépítésével, az értékelési stratégiákkal kapcsolatban. A megbeszélések számos további kérdést vetettek fel, mégis értékes javaslatgyűjtemény született, amely az Erasmus+ akkreditációs felhívás finomítását szolgálhatja.
Az LTA eredményeképpen a szakértők és az irodák munkatársai jelentős számú észrevételt tettek az Erasmus+ akkreditációs felhívás és pályázati űrlap finomításával kapcsolatban, valamint az értékelési irányelvek és a program menedzsment folyamatát illetően. Ezek a javaslatok az együttműködő nemzeti irodák közreműködésével beépítésre kerülhetnek a Program működtetésének gyakorlatába.
A javaslatok a SALTO Oktatás-képzés TCA Forrásközpont honlapján olvashatóak, melynek rövid magyar nyelvű kivonatát cikkünkben is közöljük.
Útmutatás
A pályázóknak részletes útmutatást kell kapniuk a következőkről:
- Az Erasmus+-terv gondolkodásmódja és fontossága (a hosszú távú tervezés, a pályázati prioritások és a szervezeti háttér közötti relevancia)
- SMART és mérhető célok, tanulási eredmények és SMART indikátorok megfogalmazása a szükségletek, célok, eredmények és tevékenységek közötti különbségekre és koherenciára vonatkozóan is.
- A minőségi szabványok és a négy szakpolitikai prioritás végrehajtása Erasmus+ Quality Standards – Mobility Projects (VET, Adults, School)
- A jövőbeni jelentéstételi kötelezettségek
Javaslatok
Javaslatok a jelentkezési lap javítására:
- Jó előre közzé kell tenni, hogy a résztvevők ennek megfelelően alakítsák ki stratégiájukat, célkitűzéseiket és tevékenységeiket.
- Nemzeti nyelven kell elindítani, ami segít a résztvevőknek elkerülni a félreértéseket angolul.
- A pályázati űrlapot és az értékelési táblázatot jobban össze kell hangolni, hogy ne kérjenek olyan adatokat, amelyek nem értékelhetők az értékelési szempontok mentén.
Részletek
Néhány témakört a pályázóknak érdemes részletesebben kidolgozniuk, vagy hiányzó témakörök esetén a jelentkezési lapon feltüntetniük:
- Az Erasmus+-terv célkitűzéseinek relevanciája a hosszú távú intézményi stratégia szempontjából (ajánlott néhány irányelvvel és kérdéssel kiegészíteni az Erasmus+-terv részt, mert a „Mi a célod?” kérdés meglehetősen homályos lehet a pályázók számára)
- A szervezetre, annak tagjaira és a tágabb környezetre gyakorolt hatások
- A tervezett mobilitási tevékenységek típusának és lebonyolításának pontos meghatározása (A Célok rovatban lehetne egy „jelölőnégyzet”, amellyel a pályázók könnyen meghatározhatják, hogy milyen tevékenységtípusokat terveznek az adott cél eléréséhez)
- A minőségi szabványok megvalósításának pontos tervei és intézkedései
- A tanulási eredmények tervezett validálása
- Konzorcium esetén: elegendő információ a tagszervezetekről (annak érdekében, hogy kiderüljön, hogy földrajzi, tematikus vagy más típusú konzorciumról van szó, valamint a tagok közötti kommunikációs módok felmérésére)
Párbeszéd
A résztvevők párbeszédet javasolnak a szakértők, az NA munkatársai és az Európai Bizottság között a következő kérdésekben:
- Az Erasmus+ minőségi szabványok és szakpolitikai prioritások végrehajtása.
- Javasoljuk továbbá, hogy egyszerre csak egy vagy két szakpolitikai prioritást célozzanak meg, mert nem várható el, hogy a pályázatok mindegyik prioritáshoz hozzájáruljanak.
- Több finanszírozást kell biztosítani a vegyes mobilitás számára, hogy vonzóbb legyen a szervezetek számára.
- Az Erasmus+-terv célkitűzéseinek értékelése. Melyek a jól meghatározott Erasmus+-terv célkitűzések jellemzői? A szakértőket és az NA munkatársait részletesebb információval kell ellátni a célkitűzések minőségének értékelésével kapcsolatban.
- Akkreditált projektek nyomon követése. Mely lépések alkotják a felügyeleti folyamatot? Van-e tér a korrekciókhoz? Milyen formájú bejelentési kötelezettséget várnak el a kedvezményezettektől? Ez elengedhetetlen szempont lenne az értékelők számára a kevésbé sikeres pályázatok pontozása során.
- Mellékletek értékelése. A mellékletek számát és típusát szabványosítani kell, és rövid leírást is tartalmazniuk kell. Érdemes lenne bővíteni a jelentkezési lapon szereplő kérdések körét, és korlátozni a mellékletek használatát.
Utolsó módosítás: 2024.06.21.