A Készségek Uniója - stratégiák és eszközök a felnőtt tanulás fejlesztése érdekében
Partner hír | 2025.09.29.
Hír | Felnőtt tanulás
Az Európai Bizottság kezdeményezése, amely az európai munkaerőpiac fejlesztését célzó kulcsfontosságú stratégia, többek között a felnőtt tanulás kiemelt fontosságára is rávilágít.
A gyorsan változó gazdasági környezetben az Európai Unió számára létfontosságú, hogy a felnőttek tudását folyamatosan fejlessze.
A felnőttkori tanulás ma már nem csupán egy lehetőség, hanem a gazdasági növekedés és a társadalmi kohézió alapvető motorja. |
Célkitűzések
A Készségek Uniója az Európai Készségfejlesztési Program (European Skills Agenda) 2020-ban lefektetett ambíciózus céljaira épül, melynek a legfontosabb sarokkövei a továbbképzés, készségek fejlesztése (upskilling) és az átképzés (reskilling), különös hangsúlyt fektetve az alapvető, jövőálló készségekre.
A felnőtt tanulás területén az Európai Unió a szociális jogok európai pilléréhez kapcsolódóan egy rendkívül konkrét célt tűzött ki:
2030-ra a 16–74 éves felnőttek legalább 60%-ának részt kell vennie valamilyen képzésben évente.
Ez a célkitűzés jól mutatja, hogy az Európai Bizottság a munkavállalók folyamatos kompetenciafejlesztését kulcskérdésnek tekinti az európai versenyképesség megőrzése és a munkaerőpiaci igények gyors kielégítése érdekében. A sikeres megvalósítást a Készségek Európai Éve (2023) is támogatta, amely felhívta a figyelmet a tanulási kultúra fontosságára és a tagállamok közötti szorosabb együttműködés szükségességére.
Eszközök és ajánlások
A Készségek Uniója nemcsak célokat, hanem konkrét eszközöket és ajánlásokat is kínál a felnőttkori tanulás ösztönzésére megreformálására:
- A készségfejlesztési paktum (Pact for Skills)
A kezdeményezés célja, hogy motiválja és támogassa a vállalatokat, munkavállalókat, helyi hatóságokat, képzési és foglalkoztatási szolgáltatókat, hogy működjenek együtt és kötelezzék el magukat a munkavállalók tovább- és átképzése, vagyis a megfelelő készségek fejlesztése kapcsán.
A paktum, amelyhez már több mint 3200 szereplő csatlakozott, ágazati szinten biztosítja, hogy az iparági igények beépüljenek a képzési programokba. - Mikrotanúsítványok (Micro-credentials)
A mikrotanúsítványok a készség-hiányok kiküszöbölésére irányuló rövid távú tanulási tapasztalatok (rövid kurzusok, tanfolyamok, gyors átképzési programok) során a képzésben részt vevő személy által elért tanulási eredmények igazolására szolgálhatnak.
Mindez nagy mértékben támogatja a munkavállalók gyors átképzése és továbbképzése iránti munkaerőpiaci igényeket és különösen hatékony például a digitális és a zöld készségek gyors megszerzésében. - Egyéni Tanulási Számlák (Individual Learning Accounts – ILA)
Az erre vonatkozó bizottsági ajánlás célja, hogy erősítse az egyének kezdeményező szerepét a tanulásban. A tanulási számlák biztosíthatják a munkavállalók számára a pénzügyi hozzáférést a képzésekhez, segítve őket abban, hogy a változó munkaerőpiaci feltételekhez igazodva maguk választhassák meg a számukra releváns továbbképzéseket.
A fentiek alapján a Készségek Uniója stratégia egyértelműen a folyamatos tanulás kultúrájának megteremtésére fókuszál. A jövő munkaerőpiaca a gyors alkalmazkodásra és az egész életen át tartó tanulásra épül, amelyhez a felnőttek célzott, modern eszközökkel történő fejlesztése az egyik legfontosabb út.
Nemzetközi együttműködési lehetőségek az Erasmus+ program keretében |
Korábbi tartalmaink a fenti kezdeményezések kapcsán:
- A Készségek Uniója
- A Készségek Európai Éve
- Egyéni Tanulási Számla rendszerének kialakítása és megvalósítása Magyarországon
- Az egységes mikrotanúsítvány keretrendszer kialakítása és megvalósítása Magyarországon
Utolsó módosítás: 2025.09.29.