A magyar NVET szakértők az észt National VET Team fenntarthatósággal kapcsolatos tevékenységével ismerkedtek Tartuban
2025.10.31.
Hír | Szakképzés
2025. október 23-24-én a magyar NVET szakértők és az egyik NVET koordinátor szakmai találkozón és tapasztalatcserén vettek részt az észtországi Tartuban.
| 2025. október 23-24-én a magyar Nemzeti Iroda szakképzési szakértői csapata – Boros Daniella NVET projektkoordinátor, Molnárné Stadler Katalin és Tóth Éva NVET szakértők – szakmai találkozón és tapasztalatcserén vett részt Tartuban, amelynek keretében szakmai egyeztetést folytatott az észt NVET koordinátorával és szakértőivel, információkat gyűjtött az észt NVET fenntarthatósággal kapcsolatos tevékenységével kapcsolatban, valamint részt vett az észt NVET által szervezett iskolalátogatásokon és egyéb közös rendezvényeken. |
A fogadó szervezet, az észt National VET Team az Oktatási és Kutatási Minisztérium részét képező Észt Nemzeti Iroda / Oktatási és Ifjúsági Hivatal szervezeti keretein belül működik.
Az észt National VET Teamet 2021-ben hozták létre a 2021-2035 időszakra szóló Észt Oktatási Stratégia, az Erasmus+ Cselekvési Terv, az EU szakképzésre vonatkozó Ajánlása(1) és az Európai Készségfejlesztési Program(2) célkitűzései megvalósításának a támogatására. Az NVET Team koordinátora Katrin Rein, aki egyben az Oktatási és Ifjúsági Hivatal munkatársa, az Erasmus+ Elemzési és Monitoring Team vezetője. Mellette még hat fő alkotja a csapatot: egy-egy fő szakértő a Tallinni Egyetem, az Észt Oktatási Minőségügyi Ügynökség és az Észt Képesítési Hatóság képviseletében, valamint három szakképző intézmény képviselője, melyek közül kettő igazgató.

A 2022-2025 közötti időszakban az észt NVET Team tevékenysége számos nemzeti és EU prioritás-területre fókuszál(t). A horizontális prioritás-területek magukban foglalják az olyan témákat, mint a zöld átállás és a demokratikus kultúra a szakképzésben, valamint a szakképzési kiválóság központok.
Az NVET Team fő célja, hogy a prioritás-területeken tapasztalt szakértők széles körének bevonásával (tovább)képezze a nemzeti szakképzési szakértőket, a Nemzeti Iroda munkatársait, a szakképző intézmények képviselőit és az egyéb kedvezményezetteket, és segítse őket a szükséges ismeretek megszerzésében a jógyakorlatok feltárása, képzések, szemináriumok, tanulmányutak, felmérések és a releváns célcsoporttal való tudásmegosztás révén.
A magyar szakértők látogatásának és érdeklődésének középpontjában az észt NVET két fenntarthatósággal kapcsolatos tevékenységének a tanulmányozása állt, nevezetesen tájékozódás, információgyűjtés a „Green Morning webináriumokról” és a „Sustainable Technologies tananyagról”.
Green morning webináriumok
A Green morning webináriumokat három évvel ezelőtt vezették be, válaszként arra, hogy a szakképzési közösség nem tudja, nem érti, mit jelent a zöldítés, a zöld átállás a szakképzésben, illetve különbözőképpen értelmezi azt. Kigondolója és kezdeményezője Kadi Kreis volt, aki a Tartu Art School igazgatója, és egyben NVET szakértő is. Kezdetben ő is moderálta a webináriumokat.
Az egész tanév során havi rendszerességgel (péntek reggelekként még az órák/tanítás megkezdése előtt 9:00 és 9:30 között) MSTeams platformon megtartott webináriumok fő célja a kis adagokban történő információ-átadás a zöld átállás a szakképzésben témában. Az eddig megtartott webináriumok témája a kapcsolódó témák széles körét ölelte fel: a hidrogéntechnológiák, fenntartható fejlődés és a szociálantropológia.
A webináriumok fő célcsoportja a szakképző intézmények vezetői, tanárai és oktatói (tanulók nem); a részvétel önkéntes. Az általános / ideális résztvevői létszám 30 fő körül van. Általában észt nyelven tartják, de volt már példa angol nyelven (tolmácsolás nélkül) megtartott nemzetközi Green morning webináriumra is Lettország és Románia szakembereinek a részvételével.
A 30 perc időtartamú webinárium általános struktúrája a következő: egy moderátor vezeti, akinek kb. 5 perces be-/felvezetőjét és egy előadó kb. 20 perces előadását követően a résztvevők kérdéseket tehetnek fel direktben vagy a „chat“-ben. A fő cél azonban nem a diszkusszió, hanem a meghallgatás, az információ-befogadás.
A kezdetekkor a webináriumot például az egyetemekről, a vállalatoktól/vállalkozásoktól meghívott és felkért, a zöldítés, zöld(ülő) gazdaság, a körforgásos gazdaság, a fenntarthatóság terén tudással és tapasztalattal rendelkező szakértők, vendégelőadók közreműködésével tartották meg. 2023 szeptembere óta a Green Morning webináriumokat szakképző intézmények rendezik, amely lehetőséget biztosít számukra, hogy bemutassák az intézmény fenntarthatóságot előmozdító tevékenységeit.
A webináriumok nagy népszerűségnek örvendenek a szakképzési közösség körében, sok a pozitív visszajelzés. A siker titka a webináriumok (előkészítésének, lebonyolításának) egyszerűségében rejlik. Az utóbbi időben az webináriumokról felvételt készítenek, és azt oktatási anyagként / tananyagként használják fel.
2025-től a Green Morning webináriumok helyét az ún. Inspiration Morning webináriumok vették át, amelyek ugyanazon az elven működnek, a témakör azonban kibővült, például ebben az évben a demokrácia kérdésköre áll a középpontban.
2025. október 24-én reggel 9:00 és 9:30 között részt vettünk egy ilyen angol nyelvű webináriumon – Inspiration Morning with Bart Cousijn and the Estonian Dialogue Academy –, amely a „Role of participation and democracy in VET” témakörhöz kapcsolódott, és a témában a novemberben megrendezendő tematikus szeminárium felvezetője volt. Így közvetlen tapasztalatot és saját élményt szerezhettünk a webináriumok lebonyolításával kapcsolatban.
Iskolalátogatások tapasztalatai
Tartu Vocational College (VOCO),
Kopli 1, Tartu, voco.ee

A Tartu Vocational College (Tartu VOCO) Észtország egyik legjelentősebb és legsokoldalúbb szakképző intézménye, amely immár több mint száz éve, 1922. évi alapítása óta biztosít gyakorlatorientált oktatást. A látogatás során egy olyan modern, innovatív szemléletű iskolát ismerhettünk meg, amely egyszerre őrzi hagyományait és folyamatosan megújul. Az intézményben évente több mint 3000 tanuló vesz részt szakképzésben, és hasonló számú felnőtt hallgató tanul különféle továbbképzéseken. A VOCO több mint 50 szakmát kínál, az informatikától és üzleti képzésektől kezdve az építőiparon, technológián, turizmuson és vendéglátáson át egészen a szépségiparig. Fejlesztési tervük három alapértékre épül: a lifelong learning (élethosszig tartó tanulás), a nyitottság és a fenntartható fejlődés elvére. Jelmondatuk – „Learn to be free” – jól kifejezi azt a pedagógiai szemléletet, amely az önfejlesztést és a tanulók egyéni értékeinek kibontakoztatását állítja középpontba.
Az intézményben kiemelt szerepet kap a digitális pedagógia és az innovatív tanulásszervezés. Saját e-learning stratégiájuk és Moodle-alapú tanulási környezetük van, amelyet egy főállású oktatástechnológus támogat. Az iskola rendszeresen elismeri és díjazza tanárai jó gyakorlatait a digitális oktatás területén. Emellett folyamatosan kísérleteznek a rugalmas tanulási formákkal, például az e-learning napok bevezetésével, ami a tanulók önállóságát és felelősségvállalását is erősíti.
Tartu Art School
Kastani 50, Tartu tartukunstikool.ee
A Tartu Art School Észtország egyik leginspirálóbb művészeti szakképző intézménye, ahol a személyiség és az együttműködés egyaránt központi érték. Az iskola mottója szerint mindent „magunk és együtt” csinálnak – a tanárok és diákok közösen alkotnak, kísérleteznek és tanulnak egymástól. Az intézmény célja nem csupán szakmai tudás átadása, hanem a hozzáállás és az értékrend formálása, hiszen – ahogy vallják – „a készségeinkkel és a szemléletünkkel formáljuk a világot”.
A Tartu Art School közösségében a tudás megosztása kétirányú folyamat: a tanárok a diákoktól is tanulnak, és fordítva. Az iskola különösen nagy hangsúlyt fektet a kultúra, a sokszínűség és a környezet védelmére, valamint a felelősségvállalásra és egymás támogatására. A tanulás itt nem a hibák elkerüléséről szól, hanem épp ellenkezőleg: a hibákból való tanulásról, a felfedezésről és a kísérletezésről. Ennek köszönhetően a diákok kreatív, önálló és gondolkodó alkotókká válnak, akik bátran nyúlnak új ötletekhez.
A képzések során a tanulók különböző művészeti és design szakmákban szerezhetnek végzettséget, például grafikai tervező, 3D-designer, stylist, illusztrátor vagy dekorációs tervező szakon, EQF 4 és 5 szintű képesítéssel. A tanulmányok szakmai vizsgával zárulnak, ugyanakkor a sajátos nevelési igényű tanulók számára lehetőség van az érettségi vizsgák teljesítésével történő befejezésre is.
A gyakorlati képzés a Tartu Art School egyik legerősebb pillére. A diákok részt vesznek üzleti gyakorlatokon, megfigyelő tanulmányutakon, külföldi partneriskolákban szervezett szakmai gyakorlatokon, valamint festészeti táborokban és munkaalapú tanulási programokban, ahol a tanulási idő kétharmada valós vállalati környezetben zajlik.
Sustainable Technologies Curricula
Fenntarthatósági technológiák tanterv: kestlikudtehnoloogiad.ee
Diana Eller, a Tartui Egyetem szakképzési didaktika oktatójának előadása a VOCO részéről:
Diana Eller, a Tartui Egyetem szakképzési didaktika oktatója a fenntartható technológiák tantervének fejlesztését mutatta be, amelyet a Tartu Vocational College és a Tartu Art School iskola közösen valósítanak meg. A program célja, hogy a szakképzést átalakító, holisztikus szemléletben közelítse meg, amely nemcsak szakmai tudást, hanem személyes jóllétet és társadalmi felelősségvállalást is fejleszt. Az oktatás egyik különlegessége a „boldog ember modul”, amely a testi-lelki egészséget támogatja például testnevelésen keresztül. A tanterv négy évre épül, és integrált kimenetekre törekszik – azaz a különböző tantárgyak és fejlesztési területek összefonódva, egymást erősítve jelennek meg.
A program közös alaptantervvel indul, amelyet a diákok a fenntartható technológiák négy irányának egyikében mélyítenek el: anyag- és felületdekoráció, multimédia (online animációk, 3D-objektumok), digitális technológia, valamint okoseszközök fejlesztése. A tanárok csapatban dolgoznak, közösen fejlesztik és osztják meg a tananyagokat, ezzel is elősegítve az együttműködő tanulási kultúrát. A képzés során a hallgatók először csoportos projekteken dolgoznak, majd a második évben egyéni munkákon, a harmadik évben vállalati együttműködésekben, végül a negyedik évben munkahelyi szinten alkalmazzák tudásukat. A program mindössze két éve működik, de már most látszik, hogy sikeresen ötvözi a fenntarthatóság elveit a Montessori-pedagógia elemeivel, így egy valóban modern, értékalapú szakképzési modellt valósít meg.
Juta Vallikivi projektmenedzser előadása, Tartu Art School részéről
Juta Vallikivi előadásában részletesebben mutatta be a Sustainable Technologies programot, amely a Tartu Art School és a Tartu Vocational College (VOCO) közös kezdeményezése. A program célja, hogy a művészet, technológia és fenntarthatóság szoros összekapcsolásával újfajta tanulási utat kínáljon a zöld átmenethez. A 2023-ban indult, négyéves közös képzési program egyszerre ötvözi az általános műveltségi elemeket és a jövőorientált, gyakorlati készségeket, így felkészíti a diákokat a fenntartható iparágakban való munkára. A tanterv a 21. századi kompetenciák és az átfogó zöld készségek fejlesztésére épül, a tanulás pedig mindkét intézményben zajlik, 15 fős csoportokban, összesen körülbelül 60 tanuló részvételével.
A program egyik leginnovatívabb eleme a team coaching módszertan, amely a tanulókat valós életből vett, közösségi értéket teremtő projektek során fejleszti. A diákok a design, a javítás, a körforgásos gazdaság, a digitális hatékonyság és az ökodesign területén dolgoznak, miközben kritikusan gondolkodnak, felelősen cselekszenek és fenntarthatóan innoválnak. A tanárok a két iskolából közösen terveznek és tanítanak, előadások helyett inkább tanulási folyamatokat irányítanak, így a diákok aktív szereplőivé válnak saját fejlődésüknek. A program szerkezete tanévenként négy, tízhetes ciklusra épül, melyet minden félév végén egy „választási hét” (choice week) zár, ahol a tanulók szabadon választható tantárgyak közül dönthetnek.
A tanterv és a 4 ág leírása a program honlapja alapján:
A végzettek elhelyezkedhetnek többek között az IT, design- és kreatív iparban, a textiliparban, a csomagolóiparban, valamint körforgásos gazdasági vállalatoknál, vagy továbbtanulhatnak a mérnöki, anyagtudományi, termékfejlesztési, design- vagy informatikai területeken.
A négy szakirány és jellemzőik:
- Material Circulation (kb. Anyagkörforgás): A fókusz az anyagok teljes életciklusának megértésén van – a tervezéstől a gyártáson át az újrahasznosításig. A tanulók megtanulják, hogyan lehet tartós termékeket tervezni, javítani, és új életet adni a már használt anyagoknak. Példák: farmerből hátizsák készítése, műanyag palackból új alapanyag előállítása, fahulladék újrafelhasználása. Cél: a körforgásos gazdaság és a tudatos anyaghasználat szemléletének elsajátítása.
- Smart Devices (Okoseszközök): A szakirány a digitális technológiák, mechatronika, elektronika és automatizálás világába vezet be. A tanulók megismerik, hogyan működnek az okos rendszerek – a robotikától és mesterséges intelligenciától kezdve az energiatakarékos megoldásokig és okosotthon-koncepciókig. A képzés célja, hogy a diákok képesek legyenek a jövő fenntartható technológiai megoldásainak fejlesztésére.
- Multimedia (Multimédia): A szak a kreativitás és a technológia ötvözetére épít, gyakorlatorientált képzést nyújtva. A diákok elsajátítják a vizuális tervezés, az animáció, a fotó-, videó- és hangszerkesztés alapjait, valamint a mozgógrafika és a hangdizájn technikáit. A fenntarthatósági szempontok minden tevékenységben megjelennek, a tanulók pedig valós projektekben dolgoznak együtt más szakirányok diákjaival és vállalatokkal. Cél: vizuálisan és technológiailag tudatos szakemberek képzése.
- Digital Technology (Digitális technológia): Ez az irány az adatbiztonság, mesterséges intelligencia, big data és webfejlesztés témáira koncentrál. A tanulók virtuális környezetben tesztelnek megoldásokat, 2D és 3D modelleket készítenek, programoznak, felhőszolgáltatásokat kezelnek, és MI-alkalmazásokat fejlesztenek. A képzés során a diákok megtanulják, hogyan lehet a technológiát felelősen, a fenntartható fejlődés és a körforgásos gazdaság elvei szerint használni. Cél: olyan szakemberek képzése, akik képesek komplex jövőbeli problémák megoldására technológiai eszközökkel.

Szakképzési reform
A 2025/26-os tanévtől Észtország jelentős reformokat hajt végre a szakképzés területén a szakképzés vonzerejének, relevanciájának és a munkaerőpiaci igényekhez való alkalmazkodóképességének a növelése, valamint a szakképzésben a korai iskolaelhagyás / lemorzsolódás(3) csökkentése érdekében. A reform célja, hogy a középfokú szakképzés versenyképes és vonzó alternatívája legyen a gimnáziumnak, lehetővé téve a tanulók számára, hogy szilárd szakmai készségeket szerezzenek, miközben nyitva tartják a továbbtanulási lehetőségeket. A reform fő célja, hogy 2035-re az általános iskolát végzettek legalább 40%-a folytassa tanulmányait a középfokú szakképzésben.
A tankötelezettség 17 évről 18 éves korig történő kiterjesztése mellett a középfokú szakképzés reformját illetően új négyéves programokat dolgoztak ki olyan területeken, mint az építőipar, az élelmiszer-technológia, a szépségápolási és wellness szolgáltatások, a turizmus-vendéglátás, az IKT és a fenntartható üzleti menedzsment. A 2025/26-os tanévtől a fiatalok 13 új négyéves szakképzési programba iratkozhatnak be 12 szakképző iskolában. A programok széles ágazati alapokon nyugvó, ágazat-orientált tanterveket kínálnak (például cukrász helyett élelmiszeripar), amelyek ötvözik a közismereti oktatást és a gyakorlati tanulást/képzést, hogy felkészítsék a tanulókat mind a munkaerőpiacra, mind a felsőoktatási tanulmányok folytatására.
Az új képzési programokban megnövelték a közismeret arányát (30+30 helyett 80-ra) az alapkészségek / kulcskompetenciák erősítése érdekében pedig a korábbi 180 helyett 240 kreditpontot biztosítanak. A megújult szakképzési modell nagyobb rugalmasságot és választási lehetőséget biztosít a tanulóknak, valamint összehangolja a szakképzési programokat az OSKA(4) munkaerőpiaci előrejelzéseivel. Emellett oktatási központok is létrejönnek, amelyek a 2026/27-es tanévben egy fedél alatt nyújtják a szakképzést és a középfokú oktatást.
A strukturális és tartalmi változások mellett az észt oktatási kormányzat kidolgozott új szakképző intézményi értékelési modellt is. A fejlesztést és a kipróbálást követően 2026-tól e modell szerint végzik a szakképző iskolák önértékelését és külső értékelését. Az értékelési kritériumokat három területen határozták meg: Vezetés és irányítás; Tanulás és tanítás; Innováció és társadalomra gyakorolt hatás. Az egyes területeket további (egységesen 3-3) értékelési szempontokra bontották: pl. az Innováció és társadalomra gyakorolt hatás értékelési terület további értékelési szempontjai: 1) Innováció és fenntarthatóság, 2) Társadalmi hatás és 3) Nemzetköziesítés. Az új értékelési modell kidolgozásakor figyelembe vették az EQAVET Keretrendszer elvárásrendszerét is.
Az észtországi szakképzés nemzeti reform-intézkedései a szakképzést hozzáférhetőbbé, relevánsabbá és a tanulók igényeihez igazíthatóbbá teszik, és várhatóan javítják majd a szakképzés minőségét és növelik a végzettek foglalkoztathatóságát is a jövőben.
A tanulmányút eredményeinek felhasználása
Az NVET 2026. évi munkatervében szerepel hat webinárium megtartása, ebből kettő fenntarthatóság a szakképzésben témakörben. A webináriumok előkészítésében, azok szakmai tartalmának kialakításában, megszervezésében és lebonyolításában szeretnénk felhasználni az észtországi tanulmányúton szerzett ismereteket és tapasztalatokat, valamint beépíteni azokat (pl. jógyakorlatként a Fenntarthatósági technológiák tanterv megismertetését) a webináriumok tematikájába.
Hasznos linkek:
- Információ az észt szakképzési rendszerről VET in Europe database | Vocational education and training in Europe | Estonia | CEDEFOP
- Tartu Vocational College (VOCO) https://voco.ee/
- Tartu Art School https://www.tartukunstikool.ee
- Sustainable Technologies Curricula - Fenntarthatósági technológiák tanterv: https://www.kestlikudtehnoloogiad.ee/
- Észt Oktatási és Kutatási Minisztérium https://hm.ee/en
(1) Council Recommendation of 24 November 2020 on vocational education and training (VET) for sustainable competitiveness, social fairness and resilience. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020H1202(01)
(2) European Skills Agenda. https://employment-social-affairs.ec.europa.eu/policies-and-activities/skills-and-qualifications/european-skills-agenda_en
(3) A lemorzsolódás nagy problémát jelent az észt szakképzésben. A meglátogatott VOCO szakképző iskolában ez 10% körül van, de az ott kapott információ alapján van olyan képző intézmény is, ahol a lemorzsolódás eléri az 50%-ot.
(4) Készség- és munkaerő-piaci előrejelző rendszer (2015 óta működik)
Utolsó módosítás: 2025.10.31.







