EU-ANGOL PERCEK - Tanuljon velünk hasznos EU-angol fordulatokat! (13. rész)

2015.06.05.

Képzés | Felsőoktatás, Köznevelés, Felnőtt tanulás, Önkormányzatok, Szakképzés

EU-angolos nyelvhasználati tanácsok közigazgatásban dolgozóknak, pályázatíróknak, jogi szakembereknek. A Tempus Közalapítvány online cikksorozata – 13. rész

 

Valószínűleg mindenki egyetért abban, hogy az angol nyelv ismerete nélkül ma már nehezen lehet boldogulni, hiszen kiemelkedően fontos szerepe van a nemzetek közötti kommunikációban a világban és az Európai Unióban egyaránt. Az angol nyelv tölti be a közvetítő nyelv, azaz a lingua franca szerepét a nemzetközi intézmények egymás közti és a tagállamokkal való kommunikációjában is, és ez nincs másként az Európai Unió intézményein belül sem.

Cikksorozatunk célja, hogy megismertesse Önt az angol nyelv használatának jellegzetességeivel, érdekességeivel ebben a speciális közegben. Következő cikkünk az európai digitális célkitűzések témáján keresztül gyakorloltatja az értő figyelést, a számokat és a prepozíciókat, valamint olyan hasznos kifejezésekkel ismertet meg, amelyet a napi hivatalos nemzetközi kommunikációban tudunk használni. Trebits Anna írása.

A teljes cikk korlátozott ideig elérhető.

THE EUROPEAN DIGITAL AGENDA

Source: http://www.europarltv.europa.eu/en/player.aspx?pid=ce34738d-e13b-4572-86d6-a4430097b2e5

With the help of this short video, you will practice:

NUMBERS

PREPOSITIONS & VOCABULARY

ACTIVE LISTENING

EU TERMS

Proficiency level: B2 and above 

TASK 1 – TAKING NOTES WHILE LISTENING

Watch the video. Take notes as you listen. You will need to focus your attention on the language used by the speaker, so try to write down the words/expressions as you hear them.

 

 

 

 

TASK 2 – AGENDA – CALENDAR – SCHEDULE – SYNONYMS?

Which is which? Complete the sentences with the correct word from the chart above.

a)      At our university delivering high quality courses is top priority, in other words, it’s high on the ……………………………. .

b)      We have lots to do before the conference week and we are way behind …………………….., so I’m afraid we’ll need to put in some long days.

c)      All right. That’s a date! I’ll put it right into my ………………………….. to make sure I won’t forget it.

d)      I used to keep a ……………………….. as a child – I wish I knew where it’s at.

 

TASK 3 – NUMBERS

Write out the following numbers.

e)      one hundred thousand

f)       ten million

g)      two billion

h)      one hundred trillion

 

TASK 4 – LISTEN FOR DETAIL - NUMBERS AND PERCENTAGES

Before watching the video a second time, try to remember what the following numbers referred to.

i)        110 million - ………………………………………………………………………………………………………..

j)        246 million - ………………………………………………………………………………………………………..

k)      50% of the population - ………………………………………………………………………………………

l)        900,000 - …………………………………………………………………………………………………………….

m)   Now watch the video again and check your answers.

 

TASK 5 – PRACTICE PREPOSITIONS

Complete the expressions from the video with the missing prepositions when necessary.

n)      The European single digital agenda might become the driver …………….. EU economy.

o)      We use billions ……………… devices to stay connected.

p)      This is the centerpiece ……………………… the EU 2020 strategy.

q)      We need to get 28 member states ………….. an equal footing.

r)       The necessary infrastructure is not yet …………… place for everyone to have access to the internet.

s)       Stricter measures need to be taken to beef ………………..cyber security.

 

TASK 6 – EU TERM – WHAT’S THE EU 2020 STRATEGY?

Europe 2020 is the European Union’s ten-year jobs and growth strategy. It was launched in 2010 to create the conditions for smart, sustainable and inclusive growth. The Europe 2020 strategy is about delivering growth that is: smart, through more effective investments in education, research and innovation; sustainable, thanks to a decisive move towards a low-carbon economy; and inclusive, with a strong emphasis on job creation and poverty reduction. The strategy is focused on five ambitious goals in the areas of employment, innovation, education, poverty reduction and climate/energy.

Source: European Commission

To read more follow the links in the text or go to: www.ec.europa.eu/europe2020/

GOOD TO KNOW
  • With figures of four or more digits, use commas in English. E.g., 1,000 = one thousand.
  • Decimal points are used when writing out fractions (less than 1). E.g., 1.5 = one point five (in other words one and a half).

ANSWER KEY

a) agenda
b) schedule
c) calendar/datebook/planner
d) journal/diary
e) 100,000
f) 10,000,000
g) 2,000,000,000
h) 100,000,000,000,000
i) 110 million people have never used the internet.
j) 246 million people have no or low digital skills
k) almost 50% of the population have low or no digital skills
l) 900,000 IT jobs may be unfilled due to a lack of skilled people
m) for
n) of
o) of
p) on
q) in
r) up


A szerzőről:

Kapcsolódó cikkek:

EU-angol szaknyelvi képzés indul augusztusban! Csatlakozzon a következő csoporthoz!>>

EU-ANGOL PERCEK (5. rész) 3+1 nyelvi buktató az EU-angol nyelvhasználatban – Tippek a helyes használathoz III. rész>> 

EU-ANGOL PERCEK (4. rész) További 3+1 buktató az EU-angol nyelvhasználatban – Tippek a helyes használathoz II. rész>>

 

 

 

 

Utolsó módosítás: 2015.06.09.