Egy játék, amelyet nem csak, hogy nem tilos az órán játszani, hanem egyenesen ajánlott, és még a Tajvani Egyetem is szeretné kipróbálni? Ismerkedjen meg az Agropoly-val, amely az agrárszakképzésben tanuló fiatalok vállalkozói készségeinek fejlesztésére jött létre. Az Erasmus+ program támogatásával megvalósult projektről a TREBAG Szellemi tulajdon- és Projektmenedzser Kft. képviseletében Kövesd Andrea koordinátorral és Lengyel Adrienn projektmenedzserrel beszélgettünk.
Játszva tanulni és játékosan tanítani - Fejleszd a vállalkozási készségeid! - Erasmus+ Nívódíj 2017
Hogyan jellemeznék az Agropoly-t valakinek, aki még sosem hallott róla?
Ez egy Monopoly típusú oktatójáték, amely a gamifikáció módszerével segíti a 10-12. osztályos, agráriparban tanuló fiatalokat a mezőgazdasági ismereteik elmélyítésében és a vállalkozási készségeik fejlesztésében. A diákok hatékonyan tanulhatnak, szórakoztató feladatokon és játékokon keresztül motiváljuk őket, hogy szinte észrevétlenül sajátíthassák el a leendő szakmájukhoz és a vállalkozói pályához szükséges ismereteket.
Honnan származik az ötlet, hogy egy ilyen oktatójátékra szükség lenne?
Az ötlet a Trebagnál fogalmazódott meg, mivel az elmúlt években több ilyen kezdeményezésben voltunk érintettek. A játékosításhoz, a játékkal való oktatáshoz egy TÁMOP projekten keresztül kerültünk közel, illetve bekapcsolódtunk egy, a vállalkozási készségek fejlesztését célzó kezdeményezésbe, és ezeket a tapasztalatokat kapcsoltuk össze egy olyan felület létrehozásában, amelyről úgy gondoltuk, a gyerekek érdeklődésére számot tarthat, két év alatt kivitelezhető, később pedig továbbfejleszthető, bővíthető.
Vannak konkrét terveik a továbbfejlesztésre?
Igen, folyamatosan keressük a lehetőségeket és a forrásokat, hogy tovább bővülhessen, más területekre is adaptálható legyen az Agropoly, illetve a koncepció. Érkeznek megkeresések is hozzánk, legutóbb a Tajvani Egyetemtől, amely szeretné beépíteni a játékot a helyi oktatásba.
A PROJEKT ÉRTÉKEI A platform a vállalkozási készségek tanításának három alapvető módszerét tömöríti magába, egyrészt elméleti tudást nyújt, másrészt gyakorlati esettanulmányokat és szimulációkat mutat be, harmadrészt egy működő vállalkozás mindennapi szituációit tapasztalhatják meg a diákok játékos módszerekkel. A módszerek együttes alkalmazása egy diákokkal együttműködő és projekt alapú oktatást tesz lehetővé, amely segít felkelteni és fenntartani a diákok érdeklődését, motivációját, és amely növeli a diákok vállalkozásfejlesztéshez kapcsolódó kompetenciáit. |
Milyenek voltak a gyerekek visszajelzései? Változtattak volna valamit, és ha igen, volt erre lehetőség?
Az Agropoly-t elsősorban oktatójátékként kell kezelni, de az is fontos volt számunkra, hogy élvezetes legyen a gyerekek számára. Éppen ezért, a projekt első négy hónapjában igényfelmérést végeztünk, amelyben 300 magyar, cseh, spanyol és román diákot kérdeztünk meg arról, hogy milyen módszerekkel tanulnának szívesen, azután pedig teszteltük is a létrejött játékot. Azt nagyon szerették, hogy nincs időkorlát, addig lehet gondolkozni, amíg jólesik, a játék kiírja, hogy hány százalékot értek el, és ők döntik el, hogy újra próbálkoznak, még gondolkoznak rajta, vagy megelégszenek az elért eredményükkel. Több mint ötszázan játszották végig a játékot, a jelentős részük nagyon pozitívan nyilatkozott róla, az ötleteiket, az általuk jelzett hibákat pedig beemeltük a fejlesztési folyamatba. Ennek eredménye, hogy például a játékot átalakítottuk, picit hasonlatosabbá tettük egy klasszikus asztali társasjátékhoz, így nagyobb élményt jelent, tovább tart. Egy másik kérésnek a teljesítésén jelenleg is dolgozunk: a gyerekek nagyon örülnének, ha a pontjaikért épületeket tudnának vásárolni, ami egyfajta bónusz lehet a játékban.
Mennyire találják nehéznek a gyerekek a játékot?
A játékot a 17-18 éves korosztály számára terveztük, a szakközépiskolák anyagát tartalmazza. Leteszteltük tanárokkal is, valamint a Középmagyarországi Agrár Szakképző Központnak (KASZK) és más iskolák tanárainak is megmutattuk, hogy ne maradjon benne olyan, ami nem hangzik el az órákon. Biztos, hogy mezőgazdasági háttér és ismeretek nélkül ezek a feladatok nagyon nehéznek tűnhetnek, de a gyerekek ezt tanulják. A fordításoknál merült fel, hogy csak szakfordítóval érdemes dolgoznunk, mert az agrár szaknyelv tanításához is jelentős segítséget adhatunk, nem csak itthon, hanem a többi országban is. Többen jelezték a tanárok közül is, hogy ha kész az anyag, küldjük el nekik, hogy ebből is meríthessenek a szaknyelvi oktatáshoz.
Hogyan tud jól működni az Agropoly, ha számba vesszük, hogy más-más országokban a szakmai ismeretanyagra vonatkozó elvárások is különbözhetnek?
A projekt első fázisában erre vonatkozóan is készítettünk felmérést, amelynek eredményeként a vállalkozási ismeretek oktatása nagyon nagy szórást mutatott. Ennek megfelelően a játékot úgy alakítottuk ki, hogy nem egyetlen egységes tantervet tükröz. Lehetséges csak egyes egységeit felhasználni, vagy csak egy-egy részét beépíteni a tanórába, nem kell az egészet végigjátszani. Kihívást jelentett úgy alakítani a részleteket, hogy egyrészt a vállalkozási készségek fejlesztését segítse a játék, másrészt pedig megmaradjon a rugalmasság, ami lehetővé teszi, hogy több partnerországban is tudják használni. A játék szerkesztőfelületén minden partnernek volt lehetősége, hogy a kérdéseket végignézze, és ha náluk nem tanítják, vagy nem úgy tanítják, vagy egy másik verzió jobb lenne, akkor kicserélhették. A partnerek tehát szabad kezet kaptak, hogy az adott országhoz leginkább megfelelő feladatot építsék be.
Mit tanácsolnának azoknak a tanároknak, akik kevésbé mozognak otthonosan az online világban, merjenek-e próbálkozni az Agropoly-val?
Nagyon fontos, hogy a tanárok tudják használni a felületet, hiszen nekik kell továbbadniuk ezeket az ismereteket a gyerekeknek. A KASZK-ban sokat beszélgettünk arról, hogy milyen nehéz, hogy sokan még mindig kizárólag tudást akarnak átadni, és nem kompetenciákat fejleszteni. Természetesen vannak, akik könnyebben, szívesebben dolgoznak új módszerekkel, próbálnak ki új dolgokat, és szerencsére sokan használnak ma már játékos módszereket is, hiszen ezt sokszor szívesebben veszik a gyerekek. A tanároknak nyitottnak kell lenniük, miközben úgy érezhetik, ez plusz teher. Kimondottan ebben segít az elkészült tanári kézikönyvünk, amelyet kinyomtatva el is küldtünk az agráriskoláknak, illetve online is elérhető, tele magyarázatokkal, mankókkal a tanárok számára. Ennek használata hozzájárulhat, hogy pedagógiai szempontból minél jobban be tudják illeszteni a játékot a tanórai keretek közé. Összességében azt látjuk, hogy a tanárok munkáját könnyíti meg az Agropoly: ha egy kevés plusz energiát belefektetnek, a diákok sokkal egyszerűbben tanulják meg a szükséges ismereteket a játék segítségével.
Az interjút készítette: Arany Anett
Intézmény: Trebag Szellemi Tulajdon- és Projektmenedzser Kft. |
Utolsó módosítás: 2018.05.22.