KEDVES ÉRDEKLŐDŐ, KEDVES JÖVŐBELI PÁLYÁZÓ! Az Erasmus+ program előző szakasza 2020-ban lezárult. |
Erasmus+ a felnőtt tanulásban 2014-2020 között
Az Erasmus + felnőtt tanulás fókuszpontjában a felnőttkori tanulás minőségének javítása, felnőttkori tanulás területén dolgozók szakmai fejlődésének támogatása, a felnőtt tanulók elhelyezkedési esélyeinek növelése és a sikeres élethez szükséges készségeik fejlesztése és az európai együttműködések elindítása, megerősítése állt.
A programszakaszban bármely felnőttoktatás (elsősorban nem formális) vagy felnőttkori tanulás területén aktív intézmény pályázhatott.
A program keretében az intézmények mobilitási projekteket és stratégiai partnerségeket valósítottak meg.
Hogyan értelmezhetőek a felnőtt tanulás és felnőttoktatási szektor fogalmai az Erasmus+ programban?
A 2020-as Erasmus+ útmutató definiálja a felnőtt tanulók és felnőttoktatást végző szervezetek fogalmait (318.oldal). Az Erasmus+ program és az Európai Uniós megközelítés a felnőttoktatást tekintve némileg különbözik a hazai értelmezéstől, ezért fontosnak tartjuk, hogy az Erasmus+ útmutatóhoz magyarázatot, példákat adjunk.
Az Erasmus+ program szempontjából felnőttoktatásnak tekintünk minden olyan nem szakmai célú, azaz nem munkakör betöltésére jogosító oktatási programot, ami felnőtteket érint, történjen az:
- iskolarendszerű felnőttoktatás: alapkészségek fejlesztése felnőtteknek (ún. második esély iskolák, felnőttek általános iskolái, felnőttek gimnáziuma „back to school” programok, felzárkóztató („catch up”) programok
-
iskolarendszeren kívüli oktatás/képzés: általános készségek, nyelvi vagy informatikai kompetenciák fejlesztése, kulcskompetenciák fejlesztése, vállalkozói és vezetői kompetenciák fejlesztése, személyiségfejlesztő tréning, módszertani képzés, érzékenyítő képzés, klubtevékenységek, táborok, műhelyfoglalkozások stb. tehát minden olyan program, amely a felnőttek általános kompetenciáinak, műveltségének fejlesztését szolgálja, hozzájárul a társadalmi esélyegyenlőség elősegítéséhez, a foglalkoztathatósághoz szükséges és az állampolgári kompetenciák kialakulásához és fejlesztéséhez, valamint a társadalmi kohézió növeléséhez, bizonyos csoportok társadalmi kirekesztődésének csökkentéséhez.
A szakmai célú, államilag elismert szakképesítés vagy államilag el nem ismert szakmai végzettség megszerzésére irányuló, munkakör betöltésére jogosító (FEOR-ba besorolható) képzések, illetve a hatósági képzések, a szakmai továbbképzések és a felsőoktatási képzések nem tartoznak a felnőttkori tanulás szektorába!
Az Erasmus+ program szempontjából felnőttkori tanulásnak, felnőttoktatásnak azok a programok tekinthetőek, amelyek
- célcsoportja, tevékenységei és hatásai felnőtteket, felnőtt tanulókat érintenek
Felnőtt tanulói célcsoportok lehetnek pl.: foglalkoztatottak, munkanélküliek, gazdaságilag inaktívak, nyugdíjasok, Gyeden/Gyesen lévők, fogyatékossággal élők (fogyatékosság típusa szerint specifikálva); megváltozott munkaképességűek, nem dolgozó és nem tanuló (NEET) fiatal felnőttek, pályamódosításra/pályakorrekcióra kényszerülő felnőttek, korcsoport szerint meghatározott célcsoportok (pl. 50 év felettiek), nem szerint meghatározott célcsoport (nők/férfiak), földrajzi terület szerint meghatározott célcsoportok (pl. x megyében élők vagy rurális térségben élők), valamilyen szempontból (pl. területi, anyagi) hátrányos helyzetűek, alacsony iskolázottságúak (vagy más iskolai végzettség szerint meghatározott célcsoport), írástudatlanok, foglalkozás szerint meghatározott célcsoport (pl. egészségügyi vagy szociális szférában dolgozók), romák, menekültek, bevándorlók, szabadságvesztésüket töltő felnőttek, fogvatartásból szabadult felnőttek, állami gondozásból kikerülő felnőttek stb. Ezeket az „általánosan” megfogalmazott felnőtt tanulói célcsoportokat a projektben javasolt tovább szűkíteni, konkretizálni.
- célcsoportja, tevékenységei felnőttoktatókat érintenek
A felnőttoktatók azok a szakemberek (oktatók, trénerek, mentorok, tutorok, instrukturok, tanácsadók stb.), akik felnőttoktatási, kompetenciafejlesztési, mentorálási, pszichoszociális támogatási, tanácsadási céllal foglalkoznak felnőttekkel iskolarendszerű felnőttoktatás vagy iskolarendszeren kívüli felnőttkori tanulási programok keretein belül.
Pályázó szervezet, intézmény lehet a felnőttoktatás terén működő munkaerő-piaci, oktatási, képzési, kulturális, sport stb. állami vagy magánintézmény.
Pályázó szervezetek, intézmények lehetnek például:
- felnőttek általános iskolái, felnőttek gimnáziumai
- népfőiskolák
- nyelviskolák
- kulturális intézmények (pl. múzeumok, könyvtárak)
- közművelődési intézmények
- felnőttek oktatásával foglalkozó civil szervezetek,
- felnőttek oktatásával, kompetenciafejlesztésével, mentorálásával foglalkozó tanodák
- szakmai szervezetek, érdekképviseleti szervezetek, szociális partnerek vagy a munka világának egyéb képviselői, beleértve a kereskedelmi kamarákat is
- felnőttek oktatásával is foglalkozó sportszervezetek
- sajátos nevelési igényű személyek felnőttoktatási intézményei
- hatósági engedéllyel rendelkező (felnőttképzési törvény hatálya alá tartozó) felnőttképzési intézmények vagy szabadpiaci szolgáltatást nyújtó képző intézmények
- felnőttoktatással is foglalkozó felsőoktatási intézmény
- pályaorientációs, pályaválasztási tanácsadó és tájékoztató szolgáltatást nyújtó szervek
- munkáltatók (vállalatok) akik saját dolgozóik általános kompetencianövelő képzésével is foglalkoznak
- kutatóintézetek
Lehetséges projekt témakörök, tippek, javaslatok
Javaslatok a projekt megtervezéséhez és a pályázat kidolgozásához
Pályázattípusok 2014-2020
Kedves érdeklődő, kedves jövőbeli pályázó!Az Erasmus+ program előző szakasza 2020-ban lezárult, a lenti pályázatokra jelentkezni már nem lehet. Az új 2021-2027 közötti szakasz pályázási lehetőségeit az új Erasmus+ honlapunkon érheti el: Erasmusplusz \ Felnőtt tanulás Erasmus+ | Tempus Közalapítvány |
Utolsó módosítás: 2022.11.08.